logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Elektronická menu: Neotřelá možnost motivovat klienta k větší konzumaci

12. prosince 2016
Zpravodajství 0
2349
Elektronická menu: Neotřelá možnost motivovat klienta k větší konzumaci

Nové technologie se dostávají i do restauračního byznysu a s sebou přivádějí zákazníky, kteří jsou ochotni více utratit. Vyhnout se digitální éře není rozumné, všechny technologické novinky ale řádně zvažte. Hi-tech totiž nesluší každému konceptu.

 Každý rok přichází americká asociace restaurací (NRA) s predikcí, co nový rok přinese restauračnímu byznysu. Vloni asociace předpovídala nárůst využití nových technologií v restauracích. A měla pravdu. Třeba jenom velká síť restaurací Applebee’s, která dohromady čítá přes 1800 poboček, se domluvila se společností E la Carte na dodání tabletů pro každý stůl ve všech svých filiálkách. Instalace 10 000 tabletů proběhne letos. Hosté u stolu si kromě objednání budou moci zahrát hry a také přímo přes tablet zaplatit účet platební kartou.

Nejnovější předpověď pro rok 2014 vidí nadále veškeré technologické inovace jako stále důležitější součást restauračního byznysu. Zhruba jedna pětina zákazníků považuje technologické možnosti restaurace za důležitý prvek v rozhodování při výběru podniku. Zároveň téměř polovina provozovatelů restaurací hodlá investovat více prostředků, aby přilákala zákazníka orientovaného na technologie. Ve výzkumu asociace dále 50 % dotázaných uvedlo, že hodlají do těchto novinek investovat. Naopak pouze 10 % plánovalo omezení výdajů na technologie. „S využitím nejnovější technologie může restauratér poskytnout zákazníkovi rychlejší a efektivnější zážitek, což znamená výraznou konkurenční výhodu,“ komentoval výsledky šetření Hudson Riehle, senior viceprezident pro výzkum z NRA. Dále dodal: „Restauratéři musí pochopit, že dnešní spotřebitelé žijí rušným životem, jenž zahrnuje různé nové technologie, a ty mohou zvýšit provozní produktivitu i spokojenost zákazníků.“

Lidé si útratu tolik nehlídají

Prostředky jako kvalitní web, který lze zobrazit na mobilním telefonu, jsou znamením, že chcete hostu vyjít vstříc, protože on má profil na Facebooku, on vlastní smartphone a on očekává ideálně responzivní web. Host se dá také příjemně překvapit, a to třeba zrychlením služeb objednávkou počínaje a placením konče.

A vy na tom neproděláte. Společnost Ziosk přišla se zajímavým šetřením: Zákazníci při objednávání jídla v restauraci přes tablet dávají větší spropitné, protože je v jejich systému předvoleno na 20 % a nikdo nechce působit jako skrblík a snižovat je. Jídelní lístek je v tabletech doprovázen kvalitními fotografiemi, které zvyšují apetit, a host si objedná více, než plánoval. Málokdo odolá dokonalému dezertu, který na vás kouká zpoza skla interaktivního menu. Mnohé firmy, které tablety restauracím dodávají, potvrzují zvýšení tržeb o několik procent. Petr Šulíček ze společnosti Spectu uvádí, že přes tablet si host objedná zhruba o 4–10 % víc než s klasickým menu. Tuto zkušenost potvrzuje i Sergej Alexejev, manažer ze společnosti Menu55: „Kvalitní fotografie jídel motivují lidi k nákupu samy o sobě. Velkým plus také je, že zákazník má jídelní lístek ve svém vlastním telefonu a může si kdykoliv objednat, aniž by čekal na příchod obsluhy.“ Nemluvě o tom, že tablety celý proces urychlují. „V případě napojení na pokladnu navíc nemusíte čekat na číšníka, což kromě vyššího komfortu také přináší zefektivnění prodeje. Díky digitální formě menu jsme také schopni na zákazníka cílit v podobě doporučování produktů (například nápojů k jídlu) nebo spořičů obrazovky s pozvánkou nebo nabídkou speciální akce,“ doplňuje výhody Petr Šulíček.

Tablety jsou pro některé koncepty jako stvořeny

I přes tato pozitivní čísla nejsou tablety tak rozšířené, jak by se zdálo. V USA je najdeme v pěti procentech restaurací, u nás je jich ještě méně. Přece jenom mnozí restauratéři volí osobní přístup, tradiční papírové menu a odrazuje je také vstupní investice. Pomalu ale počet troufalejších roste. Oslovené firmy hlásí za rok 2013 zdvojnásobení klientů, kteří se pro tablety rozhodli. „Přestože stále mnoho restauratérů zatím vyčkává, jak se situace vyvine, ohlasy těch odvážnějších jsou velmi pozitivní,“ popisuje stav na českém trhu manažer ze společnosti Menu55.

Jeden z prvních konceptů restaurace používající tablety vznikl v Austrálii v roce 2010. Pro srovnání: historie jídelního lístku se v Evropě datuje od 18. století. U nás se první samoobslužné objednávkové systémy objevily v provozovnách The Pub a ve Výtopně. Postupně se z hospodských konceptů dostávají i do klasických restaurací. „Málokdo si v restauraci Mr Sushi pod originálními názvy představí, co si vlastně objednává. Naproti tomu fotografie menu v restauraci této třídy nejsou příliš vhodné. Tablet byl pro nás ideální řešení, jak zákazníkovi ukázat fotografie produktů a přitom zachovat atmosféru restaurace,“ vysvětluje ředitel podniku Martin Procházka. Kavárna u Žambocha v Brně je zase kavárnou neslyšících, kde si zákazník může objednat z tabletu rovnou na pokladnu nebo si u produktu pustit video se znakovou řečí a zkusit si objednat sám.

Důvody, proč si zvolíte tablety, tedy mohou být čistě racionální, aby vyhovovaly konceptu podniku. I Gordon Ramsey se ve svých restauracích rozhodl pro využití tabletů pouze u vinného lístku. V anglosaském světě se vinnému elektronickému menu říká smart cellar, tedy chytrý sklep. Tento trend se objevuje i v České republice. Z tabletu si můžete vybírat třeba ve vinném baru Vinograf, objednáváte už ale u číšníka. Sommelier Petr Hanzlíček z Kampa Parku volil také tuto možnost: „Museli jsme často tisknout vinné lístky v závislosti na změně nabídky. Tablety nám přinesly nejenom zajímavý produkt pro zákazníky, ale zároveň úsporu režijních nákladů.“

Nové technologie jsou intuitivní, bát se nemusíte

Jestli zvažujete zavedení elektronického menu do vaší restaurace, je poslední odstavec psán pro vás. Jak to vlastně celé funguje? Každá společnost má své způsoby, princip je ale stejný. Do tabletů se nahraje menu a objednávkový systém se může, ale nemusí propojit s pokladnou a kuchyňským terminálem. Některé společnosti tuto možnost nabízejí automaticky. „Proces odeslání a zpracování objednávky je stejný, jako kdyby objednávku zadával číšník. Objednávky se mohou vytisknout rovnou v kuchyni, což ušetří obsluze spoustu času,“ vysvětluje Petr Šulíček. Unikátní možností, kterou nabízí v České republice pouze jedna firma, je například řešení pro zákazníka: „Spočívá v tom, že každý klient si může objednat i přes svůj vlastní notebook, tablet nebo mobilní telefon. Funguje to velmi jednoduše: zákazník si prostě objedná to, na co má právě chuť, a obsluha jeho objednávku pouze potvrdí,“ popisuje další výhodu Sergej Alexejev.

Tablety a chytré telefony nemají za cíl plně nahradit obsluhu v restauraci, pouze ji vhodným způsobem doplňovat. Rozhodně se nemusíte bát neosobního přístupu, připravte se spíše na rychlost. Je to spíš nezvyklé a na každou změnu je vždy potřeba trocha času, než začne být přijímána.

 

41

procent dospělých v USA by si rádo návštěvu restaurace objednalo on-line přes webovou stránku. Dvě pětiny Američanů by si chtělo prohlédnout menu nebo objednat přes aplikaci v chytrém telefonu.

 

44
procent lidí v USA by rádo využilo samoobslužnou objednávku přes terminál.

 

Zdroj: Restaurant Industry Forecast

 

 

 

Výhody tabletů

– můžete jídlo lépe popsat a využít i fotografie

– eliminují chyby číšníků

– pomáhají i v kuchyni, objednávky jsou jasné

– díky fotkám hosté vědí, co dostanou

– služby se zrychlují

– snižují se provozní náklady na zaměstnance

– hosté se cítí být více zataženi do procesu

 

A jejich nevýhody:

– poměrně vysoké vstupní investice

– lidé si častokrát chtějí od technologií odpočinout, takže tablet v restauraci je nenadchne

– tablety se mohou poškodit a opravy jsou drahé

– nehodí se všude, fine dinnig si vyžaduje zákaznický servis, ne popovídání s tabletem

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!