
“V roce 2016 jsme čtvrtletí za čtvrtletím pokračovali ve zlepšování našich tří hlavních oblastí: Výkon, Portfolio a Lidé. Daří se nám, což dokazují výborné provozní i finanční výsledky a také spokojenost našich hostů. Skupina Orbis plně využila příznivého ekonomického prostředí, a to díky aktivnímu řízení příjmů, spolu s efektivními prodejními a distribučními systémy. Cílem skupiny bylo naplnit očekávání našich hostů a také dosáhnout výborných výsledků. Oboje se nám podařilo.“ – říká Gilles Clavie, President a CEO skupiny Orbis S.A.
Finanční výsledky
Výborné finanční výsledky byly potvrzeny 8,6% nárůstem čistých tržeb až na 237,2 milionu EUR a růst EBITDAR o 11,1 % ve srovnání s prvními 9 měsíci roku 2015. Provozní EBITDA ve výši 69,4 milionů EUR představuje 15% nárůst oproti loňskému roku. Skupině Orbis se dařilo také v provozních výsledcích, což dokazuje 11% nárůst revPAR až na 39,3 EUR za celou skupinu. Tohoto výsledku bylo dosaženo díky 8,1% nárůstu ceny za pokoj (ARR) a také díky nárůstu obsazenosti, který se týkal všech zemí regionu.
Rozvoj portfolia & správa aktiv
Správa aktiv a rozvoj portfolia skupiny je důležitým pilířem strategie skupiny Orbis. Ve 3. čtvrtletí letošního roku oslavila skupina otevření dvou vlastních hotelů – ibis Gdansk Staré Miasto (120 pokojů) a Mercure Kraków Stare Miasto (200 pokojů). Oba hotely byly vybudovány v souladu s green certificate od BREEAM*, který dal Orbis pozici průkopníka v této oblasti v Polsku. Kapitálové investice vynaložené na tyto dva projekty dohromady činily v letech 2014 – 2016 více než 25 milionů EUR. K upevňování vedoucí pozice skupiny Orbis přispěly také čtyři nové smlouvy na hotely v Polsku, Rumunsku a Estonsku (celkem přes 600 pokojů). Tyto smlouvy pomáhají dále přetvářet strukturu skupiny a podpoří větší povědomí o hotelových značkách. Vize hotelové skupiny do budoucna je rovněž příznivá – čítá 27 hotelů (celkem 3.100 pokojů), které by měly vstoupit na trh do roku 2020. Ve svém plánu expanze se Orbis zaměřuje na hlavní obchodní centra, klíčová města, a také na nové slibné trhy v regionu, například v Rumunsku či Makedonii.
Lidé
Skupina Orbis by nedosahovala těchto výsledků bez zapojení svých týmů, které převádějí strategie skupiny do reálného života. Právě proto se Orbis ve 3. čtvrtletí roku zaměřil nejen na získávání a udržení největších talentů, podporu digitální transformace, ale také především na uvedení nové kultury, nového stylu vedení. Orbis je nyní společností, která podporuje iniciativu. Skupina si zřídila tzv. Shadow Comex, která se skládá z 10 osob – žen a mužů z hotelů, kterým je všem pod 35 let. Rolí „Shadow Comex“ je přinést nový pohled, odlišný přístup a nové nápady do vedení skupiny Orbis. Cílem je vytvořit ze skupiny Orbis firmu, která udává trendy v pohostinství, a proto firma potřebuje rozmanitost myšlenek, názorů, nápadů a přístupů.
“Jak ve třetím čtvrtletí, tak i za posledních devět měsíců tohoto roku si skupina Orbis vypracovala své postavení v regionu. Mohu s klidným svědomím potvrdit, že i do budoucna máme našim akcionářům co nabídnout. Máme jasnou strategii zaměřenou na výkon, portfolio a lidi. V nadcházejících měsících máme i nadále ambiciózní cíle, kterých chceme dosáhnout, jako například změny firemní kultury, zvyšování naši kvalifikace v digitálním světě, který čím dál více proniká i do pohostinství“. – shrnul Gilles Clavie.
*BREEAM – Building Research Establishment Environmental Assessment Method. Nastavuje standard nejlepších postupů v oblasti navrhování budov s důrazem na trvalou udržitelnost, a stal se praktickým měřítkem k popisu vlivu budovy na životní prostředí
Finanční a provozní výsledky
Orbis Hotel Group | 9M 2016
like-for-like |
9M 2015
like-for-like |
change | ||
Operating | |||||
Occupancy rate % | 73.2% | 71.2% | 2.0 p.p. | ||
Average Room Rate without VAT in EUR | 53.8 | 49.7 | 8.2% | ||
Revenue per Available Room in EUR | 39.3 | 35.4 | 11.2% | ||
Financial m EUR | |||||
Revenue | 237.2 | 218.5 | 8.6% | ||
EBITDAR | 86.3 | 77.7 | 11.1% | ||
EBITDA operating | 69.3 | 60.3 | 15.0% | ||
Income before tax | 42.0 | 36.8 | 14.3% |