logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Šaty dělají člověka, uniformy zaměstnance

5. prosince 2016
Zpravodajství 0
2087
Šaty dělají člověka, uniformy zaměstnance

Pracovní oděvy musejí být odolné, a zároveň nějak vypadat. Jejich výběr bývá zdlouhavý, jedná se ale o dlouhodobější investici, a proto si je potřeba promyslet každý detail.

Uniformy pro zaměstnance hotelů a restaurací by měly vytvářet jednu linii s celkovým designem a konceptem značky. Host by zkrátka neměl tápat v tom, koho oslovit. Vodítkem může být jednoduchý doplněk pro všechny zaměstnance napříč všemi pozicemi.
Již dávnou jsou ale pryč strohé časy. Slovo uniforma jaksi samo evokuje střízlivost při výběru, majitelé hotelů se ale snaží jednotlivé oděvy oživit a dám jim jakousi jiskru. Například zaměstnanci sítě hotelů Clarion budou nově nosit barevné kravaty se speciálním designem . Za zmínku stojí i hotely, které uniformy odmítají a snaží se o naprostou ležérnost, ale i zde převládá jeden společný prvek, například džíny.

Nová uniforma je jako nové auto, chce to čas
Hlavními požadavky na pracovní oděvy jsou odolnost a pohodlí, což jde někdy těžce skloubit. Při výběru materiálu nezapomínejte i na vaše požadavky, na životnost a ošetřování. „V hojné míře se používají takzvané cottonrich látky, kde je obsah bavlny minimálně 50 %, co přináší vyšší úroveň komfortu a zároveň dostatečnou odolnost oděvů při průmyslovém ošetřování,“ vysvětluje Josef Kolář z firmy Altreva. Milena Nedělková, majitelka krejčovství Hugo, doplňuje: „Materiál je nejvhodnější ve složení bavlna, polyester, pružné vlákno. Tento materiál je příjemný na nošení, zároveň se tolik nemačká, poměrně drží barvu a podílem pružného vlákna je i pohodlný.“
S výběrem nových uniforem se nevyplatí chvátat. „S oblibou používám srovnání s automobilovým průmyslem, pokud tvoříme něco opravdu nového a jedinečného, musí se nejdřív zapojit mozek, kreslí se skici a návrhy, řeší se technologie šití, střih, tedy základní otázky týkající se realizace,“ vysvětluje Josef Kolář.
První otázka všech výrobců je, jestli vůbec jsou schopni vyrobit to, co nakreslili. Pokud ano, dělá se prvotní kalkulace, tedy je zajímá, jaká bude spotřeba látky, nití a dalších komponent a také, jak časově náročné bude daný model ušít. Poté se vyrábí prototypy. Když si je zákazník schválí, začnou se stupňovat velikosti a šije se takzvaná velikostní řada. Celý tento proces může trvat několik týdnů a v případě složitějších nebo certifikovaných oděvů i měsíců. Dana Belušová, PR manažerka společnosti CPI Hotels, tento fakt jenom potvrzuje: „Omlazení uniforem jsme u značky Mamaaison Hotels & Residences měli v plánu již od jejího začlenění do portfolia, tudíž od léta 2014. K realizaci ale došlo ale až v letošním roce. Jedná se o časově náročný proces, protože uniformy budou fungovat v provozu několik let.” Pokud nechystáte velké převratné změny, připravte se na dva měsíce, než k vám nové uniformy dorazí.

Nižší ceny věští nízkou kvalitu
Vaší hlavní otázkou u prodejců bývá: A za kolik? Cenu oděvů tvoří více faktorů. Tou nejdůležitější je výše, za kterou dodavatel nakupuje látku a pak také samotné šití. „Je důležité si zmapovat terén. Přece jen kuchařský rondon za 200 Kč je sice finančně zajímavý, ale měl bych obavu z kvality provedení a samotné látky. Rovněž u ceny přesahující 2000 Kč bych už asi hledal zlaté nitě,“ směje se Josef Kolář.
Tak jak je tomu i v klasických prodejnách s oděvy, i zde řádí nešvar oblečení s nízkou kvalitou, od pracovního oblečení se očekává ale větší zátěž než u běžné konfekce. Zdejší dodavatelé bojují s importovanými konkurenčními výrobky. Bohužel jejich cena je stále o dost nižší než cena tuzemských oděvů. A to ve většině případů rozhoduje. Kvalita se až tak neřeší, i když v posledních letech se situace hodně změnila. „My šijeme uniformy na míru, čili se snažíme vyhovět konkrétnímu člověku tak, aby mu oděv jednak slušel, a zároveň odpovídal uniformnímu stylu. Tím pádem se s cenami nemůžeme rovnat s firmami, které šijí tyto pracovní oděvy sériově. Tam je i menší, nebo žádná možnost nabídnout originální řešení, které by podtrhlo spojení se stylem hotelu a třeba i představami zadavatele. Určitě většina výrobců těchto firemních oděvů se snaží dodat kvalitní materiál, ale ta zátěž je skutečně velká. Proto je vhodné u objednávky košilí a halenek poskytnout zaměstnanci aspoň dva kusy tohoto oděvu, u sukní, kalhot a vest stačí po kuse,“ doplňuje Milena Nedělková.

I uniformy se dají pronajmout
Další možností je si oděvy zkrátka pronajímat, s veškerým servisem, tak jak je tomu u ložního prádla. Tuto možnost nabízí například společnost MEWA Textil-Service. Jejich kolekce vynikají mnohostrannými a praktickými detaily. Vyhovují jak předpisům o bezpečnosti práce, tak hygienickým požadavkům. Pohodlný střih a materiály příjemné na dotyk poskytují volnost pohybu a velmi pohodlné nošení. Optimální doplněk ke každé osobní kolekci pracovního oblečení MEWA představuje systém výšivek a emblémů. Ten nabízí možnost doplnit všechny pracovní oděvy firemním logem nebo individuálním nápisem v podobě výšivky nebo nášivky.
Jak to funguje? U těchto firem začíná vše individuálním poradenstvím, kdy se domluvíte na detailech. Pak v pevně dohodnutých termínech vyměňují řidiči použité oděvy za čisté. Poškozené pracovní oděvy opravují, opotřebené části se v případě potřeby vyřadí a nahradí novými.
Každý pracovník je vybaven minimálně třemi soupravami, aby mohl vždy jednu nosit, druhou mít v prádelně a třetí na výměnu. A svůj oděv vždy dostane zpět. Záměna je vyloučena. Všechny části oblečení jsou označeny čárovým kódem. Pomocí tohoto automaticky řízeného identifikačního systému lze přesně sledovat cestu jednotlivého kusu oblečení procesem čištění od dodání až po expedování.
Vybírat tedy máte z čeho, je už jenom na vás, jak se rozhodnete. I proto vám přinášíme také další informace o tom, jak to mají jiné hotely, třeba vás inspirují.
Jak vybírali uniformy v jednotlivých hotelech
Hotely Mercure
Uniformy by měly vyjadřovat hodnoty značky:
– mají mít lokální nádech – přizpůsobit se místnímu stylu, barvám, materiálu, designu
– na hosty mají působit přátelsky, a zároveň profesionálně
Značka se snaží využívat specifické materiály, které jsou pro zaměstnance praktické a pohodlné, vypadají dobře a něco vydrží.

MGallery by Sofitel
Tato značka prezentuje jedinečné hotely, takže každý z nich si vybírá vlastní oděvy. Musí ale splňovat tyto požadavky: být elegantní a stylové. Vyžaduje se u nich vysoká kvalita.

Hotely Ibis
Zde jsou uniformy míň formální: důraz se klade více na individualitu zaměstnanců než na jejich funkce. Společnost se tak rozhodla, protože v těchto hotelech je i vztah s klienty vice spontánní. Zdejší pracovní oděvy se dají charakterizovat jako “casual chic”.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!