
Správná optimalizace webových stránek (SEO) by měla vést i k získání nových zákazníků a k vyšším ziskům. Tři často citovaná písmenka SEO nemusejí souviset jen s úpravou webu, ale jsou to i další činnosti, které přivedou nové zákazníky. V neposlední řadě si budujete brand a lidé si lépe zapamatují vaši značku.
Dnes už optimalizace neznamená pouze co nejčastější zopakování chtěného slova v textu. V každém případě je potřeba začít u sebe, vcítit se do klientů a přemýšlet, co a jak hledají oni. Pak se kýžené výsledky určitě dostaví.
Zlepšujte se neustále
V podstatě se dá říci, že optimalizace webu je nikdy nekončící proces. „Je totiž potřeba si uvědomit, že nestačí stránky jednorázově optimalizovat, ale je nezbytné je neustále upravovat a vylepšovat, mimo jiné i s ohledem na práci konkurence nebo nových trendů v oboru,“ vysvětluje Radek Netoušek ze společnosti Vergilio, která má dlouholeté zkušenosti se segmentem hotelů a restaurací.
Pokud byste si chtěli optimalizovat stránky svépomocně, musíte mít dostatečné znalosti. Stále ale nebudete odborníkem, který samozřejmě bere v potaz další možnosti, a hlavně zkušenosti, protože ví, co je optimální, a především rozumí i technické stránce věci. Ta jde ruku v ruce s obsahovou optimalizací.
„Pokud uživatel přijde na váš web pomocí klíčového slova a nenajde produkt či službu, tak nic nekoupí. Jestliže uživatel zadá dotaz do vyhledávače, musí najít kvalitní odpověď, jinak odejde. Sebelepší optimalizace pro vyhledávače nemůže nespokojeného návštěvníka přimět k udržení pozornosti, pokud nedostane opravdu to, co hledá,“ vysvětlují princip komplexní marketingové strategie odborníci ze společnosti optimalizovany-web.cz na svých stránkách. Dobrá marketingová on-line strategie může přinést nejenom více zákazníků, a tudíž i vyšší zisk, ale znamená i snížení nákladů na jinou reklamu.
Dobrá reklama je měřitelná
Optimalizaci berte jako nikdy nekončící reklamu. Proto se je potřeba vyhnout se základním neduhům. „Hoteliéři často dělají podobné chyby jako zadavatelé z ostatních segmentů. Chtějí udělat ‚nějaký web‘ s důrazem na co nejnižší cenu, přičemž za letáky a další neměřitelné prostředky marketingu jsou ochotni zaplatit řádově vyšší sumy,“ upozorňuje Radek Netoušek. Dobrý web je nejprve třeba správně zanalyzovat s ohledem na cílovou skupinu a i podle jejího typu a velikosti se rozhodnout, zda poskytovat vlastní on-line služby na webu nebo jen využívat velkých zprostředkovatelů atd. Není univerzální recept, jak na internetu správně fungovat, vždy je dobré se odrazit od osvědčeného základu, ale každý provoz je v něčem individuální, a toho je třeba se držet.
„Pokud se pouštíte do tvorby nového webu, určitě doporučuji, aby byl přizpůsoben zařízením, díky kterým se na něj návštěvník dostal. Mobilní verze stránek by měla být co nejvíce zjednodušena, ale důležité informace tam musí být v plném rozsahu. Pomáhá to při vyhledávání hotelů. Například Google upřednostňuje ve vyhledávání weby, které jsou přizpůsobené mobilním zařízením. Velkým tématem jsou on-line rezervace, které v mobilních zařízeních dávají ještě větší smysl než na desktopu,“ dodává Radek Netoušek.
Pracujte se všemi dostupnými kanály
Hosté se dnes totiž často rozhodují o rezervaci na základě recenzí na sociálních sítích. „Snažil bych se tedy pracovat nejen s Facebookem, ale dostat hotel například také na Google Moje firma nebo TripAdvisor a určitě podle lokality i do lokálních služeb a průvodců. Mrzí mě, že v ČR není tak masivní podpora marketingu jako třeba v Rakousku. Tam stát masivně investuje do marketingu oblastí a míst, a s tím se krásně svezou hotely a trh nevypadá tak roztříštěně jako u nás,“ vysvětluje Radek Netoušek.
A určitě vás zajímá i cena, ale ta se dá velice těžko odhadnout. Vždy záleží na velikosti a technickém stavu webu i obsahu; obecně lze ale říci, že průměrně náročná optimalizace zabere práci jednoho člověka v rozsahu 10–25 hodin měsíčně. Pouze konzultační hodinka u odborníků se na trhu pohybuje od 1000 do 2000 korun.