logo

Už 14 let se zaměřujeme na vyšší a střední gastronomii a hotelnictví v Praze i regionech. Horekaweb je odborný portál pro profesionály v pohostinství. Hledáte inspiraci z domova a ze světa, informace o dění v oboru či zábavu? Horekaweb je vše na jednom místě.

  • Zprávy
    • Hotely
    • Restaurace
    • Kavárny
    • Bary
    • Lidské zdroje
    • Digital
    • Ze zahraničí
  • Analýzy
  • Rozhovory
  • HRK 112
    • Registrace
    • Historie
    • O akci
  • HRK NEWS
    • Registrace
    • Archiv
  • Digital
  • O časopisu
    • Aktuální vydání
    • O časopisu
    • Registrace k odběru časopisu
    • Registrace k odběru newsletterů HOREKA NEWS
    • Inzerce
    • Publikační kalendář
  • Naše oborová platforma pro profesionály z hotelnictví a gastronomie potřebuje nabrat nový dech....
  • Průměrná cena poledních meníček opět na vzestupu. Meziroční srovnání 2020/2021 vykazuje změnu ve...
  •   Pandemie COVID-19 v českém prostředí pomohla akcelerovat fenomén rozvážkových jídel. Z nich...
  • Hodnota optimální stravenky vzroste v příštím roce z letošních 137 na 150 korun.  Vyplývá to...

Nápojový lístek nemusí být jen nabídkou na konci menu

5. prosince 2016
Zpravodajství 0
1181
Nápojový lístek nemusí být jen nabídkou na konci menu

I když nápojový lístek bývá zpravidla až v druhé části každého menu, neznamená to, že by neměl mít stejný význam jako nabídka gastronomická. Nápojový lístek, resp. lístek kvalitně a odborně zpracovaný patří ke klíčovým prodejním nástrojům každé provozovny.

Co je psáno, to je dáno. To platí i o nápojovém lístku, ale ještě než jej host vezme do rukou a začte se, měl by být o nabízeném nápojovém sortimentu informován dávno dopředu. Třeba už před vstupem do restaurace z tzv. menu boxu nebo nabídkové tabule. Host usedne a v ideálním případě je obsloužen s automatickým dotazem, co si dáte k pití. V takovém případě, kdy se nestačí ještě ani rozkoukat, natož aby byl rozhodnut, co si vybere k jídlu a podle toho „spárovat“ jídlo s nápoji, by mělo sehrát rozhodující roli doporučení obsluhy.
Obsluha by proto měla být podrobně informována a argumentačně vyzbrojena natolik, že zvládne zákazníkovu pozornost zaměřit třeba na prémiová piva, resp. na nejziskovější položky. Musí ale umět pohovořit i o daných značkách v provozovně a jejich přednostech oproti konkurenčním značkám. Aby ale číšník nebo servírka hostovi ústně předložili kompletní nabídku, na to není čas ze strany obsluhy, ale určitě ani ze strany zákazníka.

Nápoják zvyšuje tržby. Obměňujte ho!
Proto je na jídelním a nápojovém lístku, aby hostovi předestřely vše, co je v provozovně k mání. Také nápojový lístek je silným prodejním nástrojem, jakousi vizitkou restaurace, jejíž image výrazně spoluvytváří. Podle toho, jak je lístek zpracován, se konkrétní podnik odlišuje, ať už kladně, ale i záporně, od ostatních. Ovšem nejde jen o to být o krok před konkurencí co do grafiky a tisku, ale provedení hraje významnou roli v rozhodovacím procesu hostů. A následně pomáhá zvyšovat tržby.
Jak takový nápojový (ale i jídelní) lístek vytvořit? To rozhodně není snadná natož levná záležitost. Opak by byl pravdou, pokud by restauratér vytvářel lístky na dlouhou dobu dopřed a „jel“ podle nich měsíce a měsíce, možná i roky. Jenže takový lístek se velice brzy okouká, stejně jako opadne zájem zákazníků o hospodu, kde je vše pořád stejné, neměnné zkrátka vše oři starém. Nápojový lístek by se měl neustále aktualizovat, a to ve většině položek. Přesně tak, jak je tomu u jídelních lístků. Například v britském baru The Old Fire Station připravují každý týden koktejl týdne z jednoduchých a oblíbených přísad. Jeho název napíši křídou na tabuli v baru. Společnost Brown Forman například vyzdvihuje snahu známého londýnského baru Old School Yard, který přenesl svou tradici a atmosféru ještě o krok dál – na svůj nápojový lístek. Ten je vytvořen jako učebnice zeměpisu a historie; přibližuje tak historii nápojů a zároveň na mapě ukazuje místo jejich původu. Tento koncept nepochybně přidává lístku na další přitažlivosti.

S lístkem pomůžou dodavatelé
Podobně jako jídelní, tak i nápojový lístek má své zákonitosti. Rovněž u nápojů platí, že tam, kam se na lístku soustředí největší pozornost hosta, tam by mělo být i místo pro uvedení nabídky čepovaných piv, resp. hlavní značky čepované z tanku či upozornění na piva nepasterizovaná, nefiltrovaná a na speciály. Pokud jsou tato doporučení doprovázena ikonami, ilustracemi a výraznými fonty písma a přehledným rozlišením kategorií nabízených piv, pak se host snáze a rychleji orientuje a o to rychlejší je pak jeho rozhodnutí a volba nápoje.
Mnoho vašich nápojových dodavatelů již dnes nabízí službu tvorby nápojového lístku na míru, většinou je tato služba zdarma.
Před časem přišel například Plzeňský Prazdroj se svým Prazdroj Menu – aplikací na tvorbu profesionálních menu v. Zákazník získává možnost tvorby menu v několika snadných krocích, má zajištěnu pravidelnou aktualizaci doslova na denní bázi, ale i další přednosti. Patří mezi ně důraz na párování jídla a piva, ale i na vyzdvižení předností konkrétní restaurace. K tomu se v Prazdroj Menu přidávají ještě popisky k jednotlivým nápojům, které zaujmou hosta a mají informační náboj potřebný pro jeho rozhodování. Graficky jednoznačně se musí přistupovat také k uvádění cen. Je dokázáno, že lidé jsou ochotní utratit více, když je cena uváděna bez označení příslušné měny (Kč, EUR apod.).
Coca-Cola Hellenic zase nabízí aplikaci E-Menu, která umožňuje vytvářet speciální nápojové a jídelní lístky pro každou restauraci. Každý majitel restaurace si může připravit vlastní profesionální lístky na jednom místě. Aplikace rovněž nabízí možnost stažení log a některých dalších propagačních materiálů.
nezapomínají na vás ani společnosti s nabídkou destilátů. Společnost Brown Forman dodává nápojové lístky na zakázku, při odběru 30 kusů počítejte s investicí minimálně 1520 korun, samozřejmě cena za lístek se snižuje s nárůstem počtu kusů. Společnost Rémy Cointreau zase provozuje službu napojak.cz, která vám po registraci vytvoří nápojový lístek zcela zdarma.

Uvádějte přednosti
Nápojový lístek je také místem, kde provozovatel může odprezentovat benefity nabízených nápojů. Pro ilustraci – provozovna s tankovým pivem na čepu ve zvýrazněném nadpisu poukáže na to, že TANKOVÉ = nejčerstvější a přidá informace typu – vychutnejte si nejčerstvější pivo přímo z pivovaru. A k tomu přiloží doplňující informace o tom, že toto pivo nepřichází do styku se vzduchem a uchovává si tu nejvyšší kvalitu, že pivo je hýčkáno po celou dobu v ideálních podmínkách z pivovarského sklepa až do hostovy sklenice, a že toto pivo se do hospody dostává nejkratší cestou přímo z pivovaru.
To samé platí i u vín. Označení Sauvignon IGP nestačí. „ Hosté sice díky odrůdě vědí, jestli se jedná o bílé, anebo červené víno, mnoho z nich ale narazí u zkratky IGP. Je to označení zemského vína, které vám však neprozradí jeho cukernatost, původ a způsob zrání. Toto označení je minus pro restauratéra. Výsledkem je nutnost nižších cen a menší návratnost,“ vysvětloval sommelier Jakub Přibyl na listopadovém kongresu HOREKA 112. Pokud nabízíte drink týdne, vystavte jeden exponát světu, prodá se ho více!
Nápojový lístek zkrátka berte jako další segment, v němž můžete zaznamenat růst. Přidávejte na něj sezonní novinky, nechte personál vše poctivě ochutnat, ať ví, co prodává.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Aktuální vydání časopisu

ČTĚTE nové číslo HoReKa!


Zajistěte si svůj výtisk

Partneři

HRK NEWS

Komerční sdělení

Zvyšování KPI díky správnému načasování komunikace

8. září 2021

Kalendář akcí

Vydává
Skupina ATOZ Horeka
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz

Předplatné
Karolína Bezunková
tel.: +420 603 823 515
e-mail: karolina.bezunkova@atoz.cz
Šéfredaktorka
Jana Dorčáková
tel.:  +420 734 135 509
e-mail: jana.dorcakova@atoz.cz 

Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

HOREKA Group manager
Lenka Vohradníková
tel.: +420 739467 783
e-mail: lenka.vohradnikova@atoz.cz

© 2016. All Rights Reserved. Created by Vitsto.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required
Zavřít

Každých 14 dní servírujeme čerstvé informace a inspiraci.

REGISTRUJTE SE K ODBĚRU NEWSLETTERU!